تدابیر تندرستی در فصل #پاییز در یک نگاه

توصیه‌ها:

۱. پرهیز از گوشت گاو، فست‌فودها، ادویه تندوتیز، ترشی‌ها، بادمجان، عدس، پنیر شور، لبنیات ترش، رُب و سس‌ها، چای پررنگ، شوری‌ها، قهوه، نسکافه، کاکائو، کشک، پنیر، ماست، دوغ و...
و در عوض مصرف خوردنی‌های گرم و تر مانند گوشت گوسفند، تخم‌مرغ عسلی، شیرینی‌های طبیعی تهیه شده از عسل و بادام و پسته، مغزها، انجير، كشمش و مویز، شيره انگور، زيتون، به، سيب، انار، انگور، خربزه، گلابی،‌ سبزی خوردن، شلغم، خاكشیر و...

۲. پرهیز از نوشیدن آب سرد و دوری‌جستن از سرمای بامداد و شب و گرمای میانه‌ روز

۳. استفاده معقول از غذاهای مقوی سنگین مانند هلیم، آش‌ها، آبگوشت‌ها، کله‌پاچه و... به جهت قوی‌شدن دستگاه گوارش در فصول سرد سال

۴. کاهش فعالیت جنسی

۵. پوشاندن سر در زمان خواب و پرهیز از خواب روز، خواب با معده پر، خوابيدن در مكان‌های سرد و مرطوب، زیاد خوابیدن و زیاد بیداری‌ کشیدن

۶. دوری‌جستن از خشم، اضطراب و اندوه و پرداختن در حد اعتدال، به شادی و سرور و امید

۷. پرهیز از زالو درمانی، مگر به تشخیص طبیب متخصص

۸. بوئیدن عطرها و گل‌های خوش‌بوی ملايم و مناسب مزاج

۹. حمام یك‌روز درميان با آب نيم‌گرم و چرب‌کردن بدن با روغن بادام یا بنفشه بادام

۱۰. ورزش معتدل،‌ بیشتر از تابستان
 
 
 
     
 
 
 
 
🔶✧✨🔸﷽🔸✨✧🔶

با توجه به یک اصل مهم در دین اسلام مبنی بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است از اولیای گرامی تقاضا داریم نهایت همکاری را با مدرسه داشته باشند و قبل از بروز هرگونه علایم در مورد پدیکولوز، اقدامات پیشگیرانه که در ادامه خواهد آمد را حتما انجام دهند تا بتوانیم با آرامش خاطر ادامه مسیر بدهیم.📝 
   
راهکار های ذیل را در این زمینه ارائه داده میشود:
1- استفاده از روغن سیاه دانه
کل موهای سر را آغشته به روغن سیاه دانه کنیدسپس با کلاه یا کیسه پلاستیکی بمدت یک ساعت بپوشانیدسپس درحمام شستشو دهیدبا این روش به راحتی کانال تنفسی شپش مسدود وخفه میشود   .                                   
2-شستن موها با سرکه  
به این صورت موها را در حمام اسپری سرکه می کنیم بعد از 10 دقیقه با شانه دنده ریز شانه می کنیم با این شیوه رشک ها از بین می رود. 
3- شستشوی موها هفته ای دو بار با گل ختمی
 
 

 ان شاا... به لطف
 
واحد بهداشت وسلامت موسسه شهرک شهید محلاتی (ره)
 
     
 
پیام بهداشتی برای دانش آموزان  
 
1- قبل از غذا خوردن و پس از توالت رفتن دستان خود را با آب و صابون بشویید. 
۲- برای مطالعه و نوشتن فاصله مناسب صفحه با چشم های خود را رعایت کنید.
۳- هرگز با دست آلوده یا دستمال کثیف چشمان خود را نمالید.
۴- از فروکردن مداد، خودکار و سایر چیزهای نوک تیز در گوش هایتان خودداری کنید.
۵- هرگز مداد، پاک کن و وسایل آلوده را به دهان نبرید.
۶- هر هفته ناخن های خود را کوتاه کنید تا سلامت بمانید.
۷- بهتر است شب ها زود بخوابید تا صبح سرحال و بانشاط به مدرسه بروید.                                  

۸- از دست فروش ها و دوره گردها خوراکی نخرید چون بیمار می شوید.                                                     9- در زنگ تفریح از خوراکی هایی بخورید که از خانه آورده اید یا از بوفه مدرسه خریده اید.
۱۰-مدرسه خانه دوم شماست، آن را تمیز نگه دارید
11-پس از آمدن از مدرسه دست ها، صورت، پاها و جوراب های خود را خوب بشویید.
۱۲- همیشه هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بگیرید و بعد آن را در سطل زباله بیندازید.
۱۳- آب دهان خود را روی زمین نریزید.
۱۴- از خوردن شکلات و شیرینی زیاد بپرهیزید.
۱۵- در مدرسه لیوان، حوله یا دستمال، صابون و مسواک مخصوص خودتان را به همراه ببرید.

۱۶-پفک، چیپس، لواشک، یخمک و آب نبات باعث ضعف، لاغری و کندذهنی شما می شوند و بهتر است به جای آنها از نان و پنیر، تخم مرغ، گردو، میوه های تازه یا خشک مثل خرما، کشمش ،انجیر و توت استفاده کنید.
۱۷-مواظب دندان های خود باشید و با آنها پسته، فندق و بادام نشکنید.
۱۸- بهتر است پس از هربار خوراکی خوردن دهان خود را با آب بشویید و مسواک بزنید.
۱۹- اگر می خواهید بهتر رشد کنید، بهتر یاد بگیرید و بیشتر بتوانید بازی کنید باید هر روز صبحانه کافی بخورید.

۲۰- کودکان مدرسه ای علاوه بر صبحانه، ناهار، شام به دو میان وعده خوراکی نیاز دارند.
۲۱- در روزهایی که نیاز ندارید کتاب و دفترهای اضافی در کیف خود نگذارید.                                

۲۲- از پوشیدن کفش تنگ پرهیز کنید.
۲۳-موقع رفتن به مدرسه موهای خود را شانه کنید و بهتر است شانه کوچکی در جیب خود داشته باشید.
۲۴-هفته ای ۳-۲ بار به خصوص بعد از ورزش به حمام بروید و خود را خوب بشویید.
۲۵- اگر چشمان شما نوشته های روی تخته را خوب نمی بیند به معلم و والدین خود بگویید تا شما را پیش پزشک ببرند.
۲۶- اگر موقع املاء نوشتن زیاد عقب می افتید و بعضی کلمه ها را خوب نمی شنوید به معلم و والدین خود بگویید تا شما را پیش پزشک ببرند.
۲۷- در خودرو درحال حرکت کتاب نخوانید.
۲۸- اگر هنگام بازی چیزی در چشم شما رفت چشمان خود را نمالید بلکه آن را زیر شیر آب بشویید.
۲۹- دانش آموزان ورزشکار بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده کنند.

۳۰- بهتر است وقتی از مدرسه به خانه برمی گردید پس از کمی استراحت مشق ها را انجام دهید و درس هایتان را بخوانید تا آنها را بهتر یاد بگیرید.
۳۱- با والدین و مربیان خود صحبت کنید و همه فکرها و مشکلات خود را با آنها درمیان بگذارید.
۳۲-شب امتحان زود بخوابید تا صبح زود بلند شوید و صبحانه کافی بخورید تا بهتر امتحان دهید.
۳۳- اگر امتحان برای شما هدف نباشد بلکه یادگرفتن درس ها هدف باشد دیگر اضطراب امتحان را نخواهید داشت.
۳۴- موقع امتحان ابتدا سؤال های راحت تر را جواب دهید و بعد روی سؤال های مشکل تر فکر کنید تا دچار کمبود وقت و اضطراب نشوید.
۳۵- میز مطالعه شما باید از هر چیزی که حواستان را پرت می کند خالی باشد و در نور کافی و با وضعیت مناسب جسمی مطالعه کنید.
۳۶- ناخن های خود را نجوید چون بیمار می شوید.
۳۷- احترام و تشویق به موقع موجب رشد شخصیت و استعداد کودک است.
۳۸- توهین و تنبیه بدنی مانع رشد شخصیت و فراگیری کودک است .

۳۹- هنگام نشستن در کلاس کج و قوزکرده ننشینید تا کمتر خسته شوید.